visual-LOGO-1

Tekster og uddrag: ‘Vi vil ha’ vejbump!’

Om filmen Vejbump og om kontakt til slægten Chuints

’Foto og video bidrog nu med vægtige vidnesbyrd om mennesker, lyde og steder. En del kunne genkendes, en hel del var væk … næsten forsvundet i et massivt kulturelt opbrud. Optagelserne gav rig anledning til samtale og eftertanke. Fotoprint og flimrende billeder på tv-skærme indgår nu i konstruktionen af slægtens identitet, og styrker fortællingerne om, hvem vi er. Dette gælder både for de medvirkende indianere og os gæster fra Danmark.’

Arbejdsnotat, Imagine Reality. ’Sandhed, autenticitet og samarbejde i kulturernes nære periferi ’ v. Lars Henningsen. Dec. -12  (Læs)

Læs desuden:

Artikel: ’Slutbilleder. Efter besøget i Uunt Chiwias’ v. Lars Henningsen. Tidsskrift for børne- og ungdom nr. 53, -09   (Læs)

Om filmen Iscenesætter:

’Ved at blotlægge deres bearbejdede og iscenesatte karakter, alle deres usandheder, får billederne nemlig fortalt en større sandhed om sig selv: den sandhed at de lyver. Ved sandfærdigt at bekende deres løgnagtighed ophæver billederne ganske vist ikke deres falske karakter, men de gør høfligt opmærksom på den. Vi lyver, siger billederne. Og dét er sandt.’

Artikel: ’Iscenesættelsens sandhed’ v. kunsthistoriker Rune Gade. Ledsagehæftet til filmen Iscenesætter. -99   (Læs)

 Om genbesøg og fotografering hos Chuints:

uunt isc gen tv still’Det grå tæppe er igen med i bagagen. Idéen nu er at genskabe billederne fra 1992. På et af billederne holder Luz Maria bestemt og nænsomt datterens, Rosas, arm. Der er også billedet, hvor Genaro sidder med forladegeværet og ser hen over skulderen – lige ind i kameraets linse. I stakken af fotos ligger også billedet, hvor fire små børn sidder tæt på en lille bænk. Og huskes skal fotografiet, hvor en lille dreng på fire betuttet står med armene tæt ned langs siden.

Artikel: ‘Slangen i vandet. Billeder blandt shuares og deres gæster’ v. Lars Henningsen. Tidsskrift for børne- og ungdomskultur nr. 53. -09   (Læs)

 

uunt isc genado copy

 

’Filmen Iscenesætter fandt altså endelig vej til familien Chuint. Vi sad hen ved 25 mennesker omkring tv’et, og det grå tæppe blev senere monteret for enden af et hus. Igen blafrede stoffet i den lune vind. Der blev ivrigt dannet opstillinger og grupper, og blitz’enen glimtede ivrigt.

Rekonstruktionerne tog en ganske anden form end den, vi havde tænkt i Danmark.’

Artikel: ‘Slutbilleder. Efter besøget i Uunt Chiwias’ v. Lars Henningsen og Grete Aagaard. Tidsskrift for børne- og ungdomskultur nr. 53. 2009   (Læs)


Back to Top ↑